Najstarszy kalendarz Majów

W gwatemalskim mieście Xultun archeolodzy odkryli zaskakujące malowidła z cyklami astronomicznymi.

Zdobią one ściany domu mieszkalnego i przedstawiają „260-dniowy kalendarz ceremonialny, 365-dniowy kalendarz słoneczny, 584-dniowy kalendarz oparty na cyklach Wenus i 780-dniowy, wykorzystujący cykl Marsa” – donosi lipcowo-sierpniowy numer miesięcznika „Focus Historia”.

Dziennikarze magazynu uznali tę wiadomość za archeologiczne odkrycie miesiąca.

Z obliczeń naukowców wynika, że cykle zapisane na ścianach sięgają 7 tysięcy lat w przyszłość. Kładzie to kres krążącej od lat teorii, jakoby koniec świata miał nastąpić w 2012 roku, bo rzekomo właśnie wtedy kończy się kalendarz Majów.

Skąd wzięła się ta teoria? Na to pytanie szczegółowo odpowiada mgr Jan Szymański z Ośrodka Badań Prekolumbijskich Uniwersytetu Warszawskiego, który wspomina także o rabusiach panoszących się na stanowiskach archeologicznych – także w Xultun, gdzie badaczom, jak dotąd udało się odsłonić dopiero 60 budowli. Tysiące domów i świątyń nadal znajduje się pod ziemią.

Więcej na ten temat w wakacyjnym, lipcowo-sierpniowym numerze magazynu „Focus Historia”.