Wilk rozpoznany

Naukowcy z Instytutu Biologii Ssaków z Białowieży poznali geny polskich wilków. Dzięki tej wiedzy łatwiej będzie te ssaki chronić.

Człowiek pofragmentował

Z badań genetycznych wynika, że wilki w zachodniej Polsce są znacznie bliższe genetycznie wilkom z północno-wschodniej części kraju niż osobnikom z Karpat. To zaskoczyło badaczy, bo wystarczy spojrzeć na mapę, by dojść do wniosku, że populacje zachodnie powinny przywędrować raczej z bliższych im, zachodnich części polskich Karpat. Tymczasem okazuje się, że osobniki w zachodniej Polsce to imigranci z północno-wschodniej Polski lub ich potomkowie. – Ma to związek ze zjawiskiem fragmentacji środowiska – twierdzi dr Robert Mysłajek. Nawet bliskie geograficznie obszary mogą być dla zwierząt odległe, gdy oddzielone są szlakiem komunikacyjnym albo terenem o gęstej zabudowie. Fragmentacja postąpiła głównie po zachodniej stronie Karpat. Obecnie od zachodu otacza je pas bardzo gęsto zaludnionych pogórzy. Wilki nie mogą się stamtąd wydostać. – Po drodze na każdym kroku napotykają wsie i drogi – tłumaczy dr Mysłajek. Podobnego problemu nie mają wilki na dłuższym, ale zielonym szlaku wiodącym z Polski północno wschodniej. – Zwierzęta mogą się przemieszczać od Puszczy Białowieskiej przez Puszczę Piską aż do Lasów Napiwodzko-Ramuckich. Już za Wisłą mają Bory Tucholskie, Lasy Wałeckie oraz puszcze: Rzepińską i Notecką, a później Bory Dolnośląskie. Dla wilków to droga znacznie korzystniejsza. Gwarantuje im łączność od Polski północno-wschodniej aż po Łużyce – mówi dr Mysłajek.

Polacy, Duńczycy i Włosi

Profil genetyczny wilków z różnych części kraju udało się ustalić dzięki badaniom mikrosatelitarnego i mitochondrialnego DNA. Materiał do badań został pozyskany z odchodów drapieżników. W projekcie oprócz naukowców z IBS uczestniczyli badacze z Instytutu Nauk o Środowisku UJ, Instytutu Ochrony Przyrody PAN, Muzeum i Instytutu Zoologii PAN oraz Stowarzyszenia dla Natury „Wilk”. Z Polakami współpracowali Duńczycy i Włosi. Wyniki analiz zostały opublikowane w czasopiśmie „Conservation Genetics”.

Jesteś człowiekiem pełnym pasji? Chcesz poznać świat? Chcesz dostawać powiadomienia o nowych tekstach z dziedziny nauki, podróży, historii i kultury? Polub nas na fejsbuku: SZEROKIE HORYZONTY - POZNAJ ŚWIAT.