Rozmnażanie przez klonowanie

W Puszczy Amazońskiej żyją mrówki które rozmnażają się przez klonowanie, co jest rzadkim zjawiskiem w świecie zwierząt. W czasopiśmie „Proceedings of the Royal Society B” ukazał się właśnie artykuł na ten temat, a niektóre wnioski naukowców publikuje BBC News. .:::::.

Od uprawy do odkrycia

Równie ciekawe co biologia niezwykłej mrówki jest historia tego odkrycia. Jak wspomina dr Himler mrówkami z gatunku Mycocepurus smithii zainteresowałam się nie przez niezwykle stronniczy stosunek płci, ale przez uprawy jakie prowadzi ten gatunek owada. Zjawisko uprawy grzybów przez mrówki ma wszak bardzo stare korzenie – mogło powstać nawet 80 milionów lat temu. Oznacza to, że mrówki zajęły się uprawą na długo przedtem zanim pierwszy człowiek obsiał swoje pole, nie wspominając już o stosunkowo niedawnej uprawie grzybów. Dziś zbieranie materiału roślinnego, odchodów owadów a nawet martwych owadów i współtowarzyszy jako nawozu pod uprawę grzybów jest praktykowane przez wiele gatunków mrówek. Dzięki temu mrówki maja stałe źródło pokarmu a grzyby są „spokojne” o zasobność podłoża i tworzenie nowych kolonii – a zatem korzyści odnoszą obie strony. Badaczka zainteresowała się tym konkretnym gatunkiem mrówki, bo okazało się, że rozwija on znacznie większe i bardziej wydajne uprawy niż konkurencyjne gatunki. Dopiero w trakcie podstawowych badań i niejako przy ich okazji naukowcy zaczęli szukać samców tego gatunki. Tu jednak czekało ich zaskoczenie – nie znaleźli samców za to wszystkie napotkane samice okazały się klonami.

Przyglądając się historii różnych odkryć, a zwłaszcza tym które zmieniły oblicze dzisiejszego świata można wysnuć jeden wniosek: większość tych znaczących jest dziełem przypadku. Wystarczy tu przytoczyć odkrycie penicyliny, promieni X, telefonu czy wreszcie karteczek samoprzylepnych lub zapięć na rzep.

Uprawa grzybów prowadzona przez jeden z gatunków mrówek:

ekologia środowisko przyroda - artykuły i wiadomości
Artykuł ten pochodzi z portalu ekologia.pl