Jesteś tym, co jesz!

Żywność ekologiczna robi ostatnio na rodzimym rynku zawrotną karierę. Jak grzyby po deszczu wyrastają kolejne gospodarstwa oferujące tradycyjną, zdrową i zgodną z najwyższymi normami hodowlę lub uprawę. Rozwija się także strona marketingowa wszystkiego, co kojarzy się ze zdrowym żywieniem i zdrowym stylem życia.

Jak możemy sklasyfikować żywność? Jak możemy ją pogrupować, podzielić?

W żywieniu mamy obecnie cztery funkcjonujące pojęcia. Żywność konwencjonalna – to ta, która jest wytwarzana przy pomocy środków chemicznych i modyfikacji genetycznych pozwalających na uzyskania jak najlepszych wskaźników gospodarstw rolnych i efektywności sprzedaży. Drugie pojęcie to: zdrowa żywność, czyli ta, która powoli wychodzi z użytku, bo teoretycznie każdy pokarm, który trafia na sklepowe półki powinien być zdrowy i wolny od zanieczyszczeń. Jest także żywność bezpieczna określana przez Światową Organizacje Zdrowia jako niepowodująca żadnych ujemnych skutków dla naszego zdrowia. Zdecydowanie najzdrowsza jest żywność ekologiczna, czyli ta, która powstaje wskutek upraw i hodowli w sposób zharmonizowany z prawami natury w gospodarstwach ekologicznych. Zgodnie z ostatnimi badaniami przeprowadzonymi przez Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie osoby, które korzystają z takiej żywności zazwyczaj są bardziej odporne na przemęczenia, mają mniejsze obciążenia układy nerwowego i są bardziej skoncentrowane.

W tym całym żywieniowym temacie musi pojawić się słowo: DIETA. Czy to możliwe, by jednocześnie była łatwa, szybka, smaczna i skuteczna?

Tak. To możliwe pod warunkiem, że dieta będzie indywidualnie dobrana. Nie ma osoby współcześnie żyjącej, która byłaby osobą w stu procentach zdrową. Przychodzą do mnie piętnastolatkowie, którzy mają wycięte woreczki żółciowe jak osoby po sześćdziesiątce. Dieta powinna uwzględniać wszystkie zapotrzebowania pacjenta. Jego styl życia, oczekiwania i problemy zdrowotne. Taka dieta będzie skuteczna, bo gwarantuje brak efektu „jojo” i na pewno będzie przyjemna.

Czy otyłość to choroba XXI wieku, choroba cywilizacyjna?

Można tak to ująć, dlatego, że większość z nas żyje bardzo szybko. Co raz częściej nie mamy czasu, by gotować w domu, korzystamy z cateringów, z barów szybkiej obsługi. Nie zwracamy uwagi na to, co jemy, mało pijemy. W efekcie dochodzi do wielu zaburzeń w układzie odpornościowym, a w konsekwencji do otyłości.

Gotowanie na parze. Fakty i mity. Warto, czy nie?

Warto gotować na parze – to podstawa zdrowego żywienia. Jarzyny gotowane na parze gotują się bardzo szybko. Mają niski indeks glikemiczny, czyli nie podwyższają szybko poziomu cukru we krwi. A osoby, które pilnują tych indeksów wiedzą, że każdy wzrost ich poziomy we krwi to chęć na słodycze. Polecam, bo to gotowanie bez tłuszczu, a efekty mogą być bardzo smaczne.



ekologia środowisko przyroda - artykuły i wiadomości
Artykuł ten pochodzi z portalu ekologia.pl

Serdecznie dziękujemy za zgodę na zamieszczenie go w naszym serwisie.

«« | « | 1 | 2 | 3 | » | »»

aktualna ocena |   |
głosujących |   |
Pobieranie.. Ocena | bardzo słabe | słabe | średnie | dobre | super |

Reklama

Reklama