Skamieniałe rafy

Resztki (skamieliny) raf koralowych, które przetrwały ekstremalne zmiany klimatu w czasie ostatniej epoki lodowcowej, odkryto we wschodniej części Papui-Nowej Gwinei.

Naukowcy z Uniwersytetu w Queensland w USA twierdzą, że odkrycie pokazuje, że rafy koralowe są w stanie przetrwać nawet skrajne zmiany klimatu. Do niedawna uważano, że nawet niewielkie zmiany temperatury czy poziomu wody oznaczają śmierć koralowców.

– Kolonie koralowców w okresach, kiedy poziom mórz był niski, zajmowały rejony bliżej dna morskiego i rosły wolniej w porównaniu z czasami, kiedy poziom morza był wyższy – powiedział szef grupy badaczy prof. John Pandolfi. Rafy koralowe są najbardziej zróżnicowanymi ekosystemami na Ziemi. Oblicza się, że są domem dla prawie 30 proc. wszystkich morskich zwierząt. Naukowcy sklasyfikowali ponad 700 gatunków koralowców. Oszacowali, że na rafach żyje nawet 4 tys. gatunków ryb. Koralowce na Ziemi są od przynajmniej 400 mln lat. Największe rafy koralowe występują wzdłuż wschodnich wybrzeży Australii.

Z kolei naukowcy z uniwersytetów w Glasgow i Oksfordzie w Wielkiej Brytanii budują urządzenie, które umożliwi im podsłuchiwanie bakterii. Będzie to maleńka szklana kuleczka, umieszczona w świetle lasera. Każdy, nawet najmniejszy, ruch kuleczki będzie natychmiast rejestrowany. Tylko po co podsłuchiwać bakterie? Każda aktywność mikrobów, na przykład ruch ich rzęsek (chociażby pantofelka), powoduje powstanie bardzo słabej fali dźwiękowej.

Badanie tej fali może wiele powiedzieć na temat mechanizmów poruszania się bakterii czy ich funkcjonowania w środowisku w ogóle. Na przykład pod wpływem podawanych leków. Mikrobiolodzy chcą stan bakterii oceniać „na ucho”. Dokładnie tak, jak mechanicy oceniają stan silnika, przysłuchując się jego pracy.