Świat odkryć (6)

20 - to minimalna liczba ruchów, jakie trzeba wykonać kostką Rubika, by mieć gwarancję, że z jakiegokolwiek położenia ułoży się ją do stanu sześciu jednokolorowych ścianek.

Oprócz wspomnianego, charakterystycznego garbu w okolicach miednicy, dinozaur posiadał na przednich kończynach wypustki, do których mogły przyczepiać się pióra. Prof. José Sanz, współautor publikacji w „Nature”, podkreśla, że z tej grupy dinozaurów wywodzą się ptaki.

***

Nie bój się upadku - Badacze z University of New South Wales w Australii odkryli, że osoby starsze, które boją się upadku, są na niego bardziej narażone.

Swoje wyniki opublikowali w „British Medical Journal”. Przebadano 500 osób (w wieku od 70 do 90 lat), pytając o ich aktywność fizyczną, stan emocjonalny i stan zdrowia. Okazało się, że prawie połowa z nich w ostatnim miesiącu przewróciła się.

Głębsze analizy pokazały, że część z tych osób była fizycznie zagrożona upadkiem w małym stopniu, choć uważała, że ryzyko przewrócenia się jest duże. Wśród seniorów znalazło się też wielu takich, którzy nie bali się upadku, chociaż obiektywnie byli nim zagrożeni.

Ci nie przewracali się tak często. – Nadmierne obawy przed upadkiem i urazem mogą ograniczać uczestnictwo w życiu społecznym i aktywność fizyczną, a to obniża sprawność, pogarsza jakość życia, prowadzi do izolacji społecznej, stresu i depresji – powiedział autor badań dr Stephen Lord.