Warzywa i owoce na zdrowie

Czy zjadane codziennie warzywa i owoce mogą mieć wpływ na kondycję i zdrowie naszych oczu, skóry czy układu pokarmowego?

Dawniej dieta bogatsza była w orzechy, warzywa, owoce, zboża i mleko. Generalnie jadało się mniej, bo pożywienie trudno było zdobyć, a status materialny nie zawsze pozwalał na spożywanie pełnowartościowych posiłków. Znane praktyki medyczne nie zawsze potrafiły znaleźć skuteczne lekarstwo na dziesiątkujące ludność choroby. Dzisiaj postęp medycyny jest ogromny, co ma znaczący wpływ na długość i jakość życia ludzi. Ale postęp cywilizacji niesie też ryzyko chorób, które występują w wyniku złego odżywiania się, braku ruchu i zbyt dużych ilości jedzenia w stosunku do potrzeb organizmu. Stąd współcześnie mamy do czynienia z plagą otyłości niemal na całym świecie. Coraz więcej osób choruje też na cukrzycę, otłuszczenie organów wewnętrznych, nowotwory, nadciśnienie czy miażdżycę. Tymczasem dobrze zbilansowana dieta z dużą ilością warzyw i owoców ma bezpośredni wpływ na nasze zdrowie. Zjadanie niektórych warzyw i owoców może działać profilaktycznie i budować odporność naszego organizmu.

Wybory i nawyki

Przywiązanie do smaków z domu rodzinnego czy konkretnych dań bardzo trudno zmienić. Choć coraz częściej otwieramy się na nowe smaki i nowinki kulinarne, rzadko wprowadzamy je na stałe do codziennego jadłospisu. Chętniej natomiast kupujemy produkty reklamowane i te, które mają promocyjną cenę. W efekcie jemy dużo słabej jakości pożywienia. Według zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia każdy talerz w połowie powinny zajmować warzywa i owoce. Do tego codziennie powinniśmy zażywać ruchu przez co najmniej 35 minut. Zasady zostały ujęte w nowej piramidzie żywienia, gdzie na samym dole znajduje się ruch.

Dlaczego warzywa i owoce są takie ważne w naszej diecie? Bo zawierają białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy, polifenole, związki mineralne i błonnik. Są urozmaiceniem diety ze względu na smak, kolor i zapach. Można je poddawać obróbce termicznej, jeść na surowo albo konserwować domowymi sposobami (kiszenie, wekowanie, suszenie, mrożenie). Powinniśmy jednak pamiętać, że zawartość niektórych cennych dla naszego zdrowia składników może się zmieniać. Ma na to wpływ stopień dojrzałości, sposób przechowywania, odmiana i warunki glebowo-klimatyczne, w jakich roślina została wyhodowana. Owoce zawierają dużo witamin (szczególnie C), kwasów organicznych, polifenoli, cukrów i pektyn, a mniej białka, skrobi i tłuszczu. W warzywach natomiast znajdziemy więcej błonnika, skrobi i związków białkowych, a mniej cukrów prostych, pektyn, kwasów organicznych i polifenoli. Ta zależność pokazuje, że warzywa i owoce uzupełniają potrzebne w naszym organizmie niedobory różnych związków. Mają one działanie przeciw­utleniające (przeciwstarzeniowe), zapewniają odpowiednią dawkę witamin, sprzyjają prawidłowej perystaltyce jelit, a co za tym idzie, utrzymują odpowiednią mikrobiotę w jelitach i mają wpływ na trawienie oraz ogólną kondycję organizmu.

Drobne zmiany – duży zysk

Jednym z ważniejszych składników diety jest błonnik. Reguluje i usprawnia on pracę jelit, obniża wchłanianie cholesterolu i stężenie glukozy we krwi. Pozytywnie wpływa na wygląd skóry, włosów i paznokci oraz zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwór piersi i żołądka. Jest nietrawionym w organizmie włóknem pokarmowym. Najbardziej bogate w błonnik są produkty zbożowe (pieczywo, mąka, płatki żytnie) i owoce takie jak maliny i porzeczki, suszone morele, figi i śliwki oraz ziarno słonecznika, groch, pomarańcze, suszone jabłka, pestki dyni i siemię lniane.

Kolejną grupę stanowią witaminy. B i C są rozpuszczalne w wodzie, dlatego powinny być dostarczane organizmowi codziennie. Witamina C jest jednym z ważniejszych przeciwutleniaczy. Bierze też udział w produkcji kolagenu, co ma wpływ na budowę mocnych kości, ścięgien, chrząstek i więzadeł. Uczestniczy w metabolizmie tłuszczów, cholesterolu i kwasów tłuszczowych. Mimo obiegowych opinii więcej witaminy C znajdziemy w kiszonej kapuście, pietruszce, owocach róży, chrzanie i zielonej papryce niż w cytrusach. Niestety, łatwo ulega utlenianiu i rozpadowi, a jej zawartość w owocach i warzywach zależy od sposobu przechowywania, dojrzewania owoców i ich transportowania. Aż 90 proc. witaminy C w naszej diecie powinno pochodzić z warzyw i owoców.

Witamina A występuje w zielonych i pomarańczowych owocach i warzywach jako beta-karoten. Pomaga on w leczeniu chorób oczu, zapewnia prawidłowy wygląd skóry i stan błony śluzowej jamy ustnej, nosa, gardła, płuc i przewodu pokarmowego. Wpływa na syntezę hormonów tarczycy, lipidów i białek.

To tylko niektóre z korzyści, jakie przynosi jedzenie warzyw i owoców. Najlepsze są te ze sprawdzonych źródeł (np. od lokalnych rolników) lub z własnego ogródka. •

«« | « | 1 | » | »»

aktualna ocena |   |
głosujących |   |
Pobieranie.. Ocena | bardzo słabe | słabe | średnie | dobre | super |

Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg

Reklama

Reklama