Parlament Europejski poparł wniosek Komisji Europejskiej, by od 2035 roku w Unii Europejskiej obowiązywał zakaz sprzedaży samochodów spalinowych, zarówno benzynowych, jak i diesli. Przepis ma dotyczyć aut osobowych.
Sprawa nie jest jeszcze przesądzona. Teraz mają się rozpocząć konsultacje z poszczególnymi krajami członkowskimi. Czy wprowadzanie takich przepisów ma w ogóle sens? Elektromobilność to przyszłość motoryzacji, co nie oznacza jednak, że technologia ta nie ma żadnych wad. Choć walor ekologiczny tego rozwiązania najczęściej jest podawany jako argument, by w nie inwestować, zależy on od tego, z jakich źródeł pozyskujemy energię. W kraju, w którym prąd elektryczny w większości produkowany jest w wyniku spalania paliw kopalnych, ilość wyemitowanych gazów cieplarnianych, z samochodami elektrycznymi i bez nich, będzie mniej więcej taka sama. Stawiając na elektryki, zmniejszymy jednak emisję innych szkodliwych związków, które są składową smogu. W elektrowni (nawet węglowej) można założyć zaawansowany system filtracji, w samochodzie spalinowym to niewykonalne. Z całą pewnością wydajność silnika elektrycznego jest wyższa niż spalinowego. W efekcie przejechanie 100 km samochodem elektrycznym kosztuje kilkukrotnie mniej niż jazda samochodem z silnikiem spalinowym. Paradoksalnie, samochód elektryczny jest też urządzeniem mniej skomplikowanym od strony mechanicznej. Nie wymaga skrzyni biegów i wymiany oleju. Ma dużo mniej elementów ruchomych, jego silnik jest też lżejszy i mniejszy od tradycyjnego. To ważne, bo oznacza, że urządzenia te będą mniej awaryjne. Elektryki dużo lepiej nadają się też do tego, by montować w nich urządzenia autonomiczne.
To dla nas sygnał, że cenisz rzetelne dziennikarstwo jakościowe. Czytaj, oglądaj i słuchaj nas bez ograniczeń.
aktualna ocena | |
głosujących | |
Ocena |
bardzo słabe |
słabe |
średnie |
dobre |
super |
Zmiany te przynajmniej częściowo mogą być odwracalne, ale dopiero w dłuższym okresie.
Jako główną przyczynę tej poprawy wskazuje się zmniejszenie emisji przemysłowych.
Jedno mrugnięcie to dla nich 20 metrów, na których wiele może się wydarzyć.
Istotny jest zarówno rodzaj utworów, jak i poziom decybeli w kabinie pojazdu.