Kosmiczne życie

Skąd na Ziemi wzięło się życie? Być może przyleciało do nas z kosmosu. Razem z wodą.

Ile tych komet?
Kilka lat temu w American Geophysical Union’s Journal of Geophysical Research fizyk profesor Louis A. Frank z University of Iowa przedstawił dowody na to, że woda znajdująca się na Ziemi przybywała do nas stopniowo dzięki małym lodowym kometom. Dzięki zdjęciom zrobionym przez Iowa Robotic Observatory (IRO), profesor Frank mógł przyjrzeć się bliżej dziewięciu małym kometom. Tzw. teoria małych komet została opublikowana w 1986 roku przez innego naukowca pracującego na Uniwersytecie Iowa – John’a Sigwarth’a. Została oparta na danych zebranych przez satelitę Dynamics Explorer 1.

Satelita odkrył, że w każdej minucie w naszej atmosferze roztapia się około 20 komet śniegowych, których waga waha się od 20 do 40 ton. Mogłoby to oznaczać, że w ciągu historii naszej planety spadło na nią wystarczająco dużo komet, by zapełnić wodą wszystkie akweny. Od samego początku teoria była traktowana jako kontrowersyjna. Niektórzy uczeni twierdzili, że obiekty identyfikowane jako małe komety śnieżne są w istocie zniekształceniami generowanymi przez czujniki satelitów. W 1997 roku profesor Frank ujawnił zdjęcia zrobione przez inne urządzenia. Wynikało z nich, że teoria małych komet jest prawdziwa.

A może meteoryt?
Dowody na „kometarne” pochodzenie wody na Ziemi pochodzą z obserwacji prowadzonych zarówno z kosmosu, jak i z Ziemi, a ich autor, profesor Louis A. Frank to doświadczony naukowiec. Teoria o pochodzeniu wody na Ziemi uzupełnia się z coraz częściej potwierdzanym przypuszczeniem o kosmicznym pochodzeniu życia. Ostatnie badania wskazują na asteroidy, ale wcześniej w tym kontekście badano meteoryty, szczególnie tzw. chondryty węglowe.

Jeżeli rację mają ci, którzy twierdzą, że życie ma pochodzenie kosmiczne, może to wyjaśniać historię życia na Ziemi, ale nie odpowiada na pytanie, skąd życie wzięło się w ogóle. Uczeni od dawna przeprowadzają badania i eksperymenty mające rozwiązać ten problem. Już w latach 60. XX wieku w laboratoriach stwarzano warunki podobne do panujących w kosmosie i syntetyzowano bardzo skomplikowane związki organiczne. To jednak nie daje odpowiedzi na pytanie, gdzie one powstały.