Na Ziemi żyło łącznie około 2,5 mld tyranozaurów

Na świecie istniało łącznie około 2,5 mld dinozaurów gatunku Tyrannosaurus rex. Zwierzęta te żyły na przestrzeni około 2,4 mln lat, jednocześnie na Ziemi było około 20 tys. dorosłych osobników - poinformowali w czwartek amerykańscy naukowcy. Wyniki ich badań opublikował magazyn "Science".

Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley przy obliczaniu łącznej liczby tyranozaurów wzięli pod uwagę między innymi ich zasięg geograficzny, masę ciała, wiek osiągnięcia dojrzałości płciowej, zapotrzebowanie na energię, oczekiwaną długość życia i całkowity czas istnienia gatunku, który wyginął około 66 milionów lat temu.

Analiza wykazała, że całkowita liczba osobników gatunku T. rex, jakie istniały w ciągu 127 tys. pokoleń, wynosiła około 2,5 mld.

Od czasu opisania tyranozaura po raz pierwszy w 1905 roku znaleziono skamieniałości ponad 40 osobników, które dostarczyły wielu informacji o jednym z największych lądowych drapieżników w historii Ziemi.

"Dlaczego (jest - PAP) kultowy?" - zapytał paleontolog Charles Marshall, który kierował badaniami. "Kurczę, ogromnie masywny zabójca z superwielkimi zębami, taki, którego nigdy byś sobie nie wymyślił, gdybyśmy nie mieli skamieniałości. Więc nie tylko superfajny i poza wyobraźnią, ale prawdziwy. Jak Godzilla, ale prawdziwy. Myślę, że lubimy czuć się mali, a T. rex z pewnością sprawia, że czujemy się mali i bezbronni" - stwierdził Marshall.

Dodał, że chociaż niepewności co do szacunków były duże, a niektóre z założeń mogą zostać zakwestionowane przez innych paleontologów, warto było przeprowadzić badanie, aby poszerzyć wiedzę na temat tego słynnego dinozaura, a wykorzystana formuła może być zastosowana do badania innych wymarłych zwierząt.

W badaniach określono masę przeciętnego dorosłego tyranozaura na 5,2 tony, średnią długość życia na 28 lat, a jego zasięg geograficzny na około 2,3 mln km kw.

Skamieniałości tyranozaurów znaleziono w prowincjach Alberta i Saskatchewan w Kanadzie oraz w amerykańskich stanach Montana, Wyoming, Dakota Południowa, Dakota Północna, Utah, Kolorado, Nowy Meksyk i Teksas.

T. rex wyginął podczas wielkiego wymierania kredowego. (PAP)