Myszy też mają kowida

Myszy mogą zakazić się wariantem Alpha oraz wariantem Beta wirusa SARS-CoV-2. Wcześniej nie zakażały się "oryginalną" wersją wirusa odkrytego w Wuhan - poinformowali naukowcy z Georgia State University. Praca została opublikowana na łamach czasopisma "Viruses".

Wersją wirusa zidentyfikowanego w Wuhan myszy mogły się zakazić jedynie, gdy naukowcy dokonali wcześniej mutacji genetycznej. W przypadku wariantu Alpha(po raz pierwszy zidentyfikowanego w Wielkiej Brytanii) i Beta (po raz pierwszy zidentyfikowanego w Afryce), ta ingerencja nie jest już potrzebna. Kolejnym krokiem będzie zbadanie czy myszy równie łatwo mogą się zakazić wariantem Delta i Omikron.

Naukowcy podkreślają, że pozytywną stroną odkrycia będzie lepsze zrozumienie właściwości wirusa SARS-CoV-2. Myszy będą modelem do testowania różnych rozwiązań - na przykład terapii związanych z długoterminowymi skutkami choroby.

Mukesh Kumar, wirusolog i immunolog z Georgia State University wskazał na potencjał wirusa w kierunku replikacji i mutacji u gryzoni, które żyją w bezpośrednim sąsiedztwie człowieka. "Wirus SARS-CoV-2 może infekować różne gatunki dużo łatwiej niż przedtem" - powiedział Kumar i dodał, że wzrastają w związku z tym obawy dotyczące mutacji u nietoperzy, gryzoni i innych dzikich zwierząt, które mogą transmitować zakażenie na człowieka. Przypomniał, że naukowcy wykryli już zakażenia wśród jeleni wirgińskich w USA, ale także u zwierząt mieszkających w zoo: goryli, dużych kotów i hipopotamów. Na COVID-19 zachorowała także niewielka liczba psów i kotów w Europie.

Kumar zwrócił uwagę, że większość zwierząt ma niewiele symptomów wskazujących na chorobę lub przechodzi ją bezobjawowo. Jednak zdarzyły się też pojedyncze przypadki śmierci panter śnieżnych w USA. W Hongkongu władze zdecydowały się przeprowadzić eutanazję 2 000 chomików po wykryciu 12 przypadków zakażenia wariantem Delta w jednym sklepie zoologicznym. Naukowiec podkreślił, że nie ma dowodów potwierdzających transmisję wirusa z chomików na człowieka.

Eksperci zdrowia publicznego i naukowcy są zgodni, że zwierzęta domowe i te mieszkające w zoo, najprawdopodobniej zakaziły się od ludzi, ale niebezpieczeństwo ponownej transmisji na człowieka określają jako niskie.

Zespół odpowiedzialny za badanie zakażonych myszy potwierdził, że wariant Beta zakażał je szybciej niż Alpha i generował większe stężenie wirusa w płucach. Wyniki badania naukowców z Georgia State University skomentował dla PAP dr Tomasz Dzieciątkowski z Katedry Mikrobiologii Lekarskiej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

"Tym bardziej SARS-CoV-2 pozostanie z nami na zawsze - nie uda się go eradykować, jak wirusa ospy prawdziwej. Z punktu widzenia zakaźności wiele się nie zmieni, bowiem gryzonie nie są obecnie takim problemem jak 100 lat temu. Jednak będą bez wątpienia ważnym rezerwuarem wirusa" - powiedział naukowiec.

Źródło: https://www.mdpi.com/1999-4915/14/1/27