Tych narzędzi używali do pozyskania mięsa z hipopotamów

Nowe badania naukowców z National Museums of Kenya, Smithsonian National Museum of Natural History i Queens College przejdą do historii.

W Homa w zachodniej Kenii, dokonano odkrycia narzędzi sprzed 2,9 miliona lat. Tym samym są one obecnie najstarszymi przykładami narzędzi kamiennych z okresu tzw. kultury olduwajskiej, odkrytymi w tym regionie Afryki Wschodniej.

Badanie zostały opublikowane dzisiaj, 9 lutego, w czasopiśmie Science. Przedstawia prawdopodobnie najstarsze przykłady niezwykle ważnej innowacji z epoki kamienia, znanej naukowcom jako zestaw narzędzi Oldowan, a także najstarsze dowody na to, że hominidy konsumowały bardzo duże zwierzęta.

Olduwajski zestaw zawiera trzy rodzaje narzędzi kamiennych: odłupki, młotki i rdzenie.

Wzory zużycia wskazują, że kamienie z zachodniej Kenii były używane do przetwarzania szerokiej gamy materiałów i żywności, w tym mięsa, szpiku kostnego i roślin.

Naukowcy wskazują, że narzędzia służyły też do zabijania zwierząt, "w tym takich jak hipopotamy”.

Wykopaliska w miejscu o nazwie Nyayanga i położonym na półwyspie Homa w zachodniej Kenii, również wydobyły parę masywnych zębów trzonowych należących do bliskiego ewolucyjnego krewnego gatunku ludzkiego Paranthropus.

Zęby są najstarszymi skamieniałymi szczątkami Paranthropus, jakie dotąd znaleziono, a ich obecność w miejscu wypełnionym kamiennymi narzędziami rodzi pytania o to, który przodek człowieka wykonał te narzędzia.

„To narzędzie jest powiązane z gatunkami Paranthropus w przeciwieństwie do tego, jak można by się tego spodziewać, ponieważ większość narzędzi olduwajskich była kojarzona z gatunkami Homo, ale w szczególności nie mamy odkrytych jeszcze gatunków Homo, chyba że w przyszłości w miarę postępu prac można go znaleźć. Ale w tej chwili możemy mówić tylko o tym, co zostało znalezione, i to jest kolejna rzecz, która czyni to miejsce wyjątkowym” – mówi  Rahab Kinyanjui, z Muzuem Narodowego Kenii.

Naukowcy przez długi czas zakładali, że tylko rodzaj Homo (do którego należą ludzie) jest w stanie wytwarzać narzędzia z kamienia.

Oprócz  nowych pytań o początki technologii kamiennej, odkrycia rodzą też pytania dotyczące ówczesnej społeczności hominidów i związku między adaptacją kulturową a środowiskiem.

Narzędzia z Homa, które mają 2,9 miliona lat, są obecnie najstarszymi przykładami narzędzi kamiennych kultury olduwajskiej.

Znane wcześniej najstarsze przykłady narzędzi kamiennych z olduwaju znaleziono w Ledi-Geraru w Etiopii. Mają 2,6 miliona lat.

Wykopaliska w Nyayanga prowadzone są od 2015 r. Przez ten czas znaleziono 330 artefaktów, 1776 kości zwierzęcych i dwa zęby trzonowe homininów zidentyfikowane jako należące do Paranthropus.

Więcej na: https://www.science.org/doi/10.1126/science.abo7452