Rośliny na trudny czas

Są znane i stosowane od wielu lat. Pomagają przetrwać trudny czas, kojąc nerwy, wspierając odporność i poprawiając koncentrację.

Naturalnie występują na obszarach trudno dostępnych. Od lat prowadzone są badania nad ich niezwykłymi właściwościami dla organizmu człowieka. Potrafią niwelować negatywne skutki powstałe w wyniku długotrwałego stresu i pomagają przystosować się organizmowi do trudnych warunków zewnętrznych, wśród których wymienić można niekorzystne środowisko pracy i życia, długotrwały stres czy zanieczyszczenia. Związki zawarte w tej grupie roślin są nietoksyczne, a do tego nie mają negatywnych skutków ubocznych i nie powodują uzależnienia. Grupa tych niezwykłych roślin nazywana jest adaptogenami, a ich właściwości, wykorzystywane od lat w sporcie i badaniach kosmicznych, potwierdzają współczesne badania naukowe.

Historia stosowania

Podobno w zamierzchłej przeszłości niektóre rośliny z grupy adaptogenów stosowane były przez cesarzy chińskich i samego Czyngis-chana, który zalecał nie tylko stosowanie ich wśród żołnierzy, ale i karmienie tymi roślinami koni. Zaobserwowano, że niektóre dziko rosnące rośliny wpływały korzystnie na układ odpornościowy i sprawiały, że zwierzęta i ludzie byli bardziej wytrzymali w bojach i długich, wyczerpujących wędrówkach. Wiele lat później adaptogeny zastosowano w sporcie. Po raz pierwszy używane były przez rosyjskich sportowców podczas olimpiady w Monachium (1972 r.). Opublikowane w latach 80. XX w. badania doprowadziły do szerszego stosowania tych naturalnych wspomagaczy również poza ZSRR. Na późniejszych igrzyskach olimpijskich stosowali je m.in. zawodnicy z USA (Atlanta 1996) i chińskie medalistki w biegach z olimpiady w Sydney (2000 r.). Obecnie właściwości roślin adaptogennych wykorzystuje wiele drużyn sportowych także spoza dyscyplin olimpijskich.

Do popularyzacji adaptogennych roślin przyczyniły się też loty w kosmos. Badania naukowe (m.in. dr. Victora Baranova) prowadzone na szeroką skalę w Rosji ujawniono dopiero w 1991 roku. Potwierdzają one korzystny wpływ na stres i zmęczenie wywołane długotrwałą pracą w trudnych warunkach (stacja kosmiczna Mir) oraz lepsze przystosowanie się kosmonautów do warunków życia. Informacje o tej grupie roślin znaleźć można też w opracowaniach amerykańskich naukowców (m.in. dr. Richarda Browna z Uniwersytetu Columbia) prowadzonych dla NASA.

Po raz pierwszy terminu „adaptogen” użył rosyjski naukowiec Nikolaj Lazarev w 1947 r., badając właściwości żeń-szenia, i Israel Breckham w 1956 r. w badaniach nad eleuterokokiem kolczastym.

Znane i nieznane

Wśród roślin zaliczanych do grupy adaptogenów wymienić można znany żeń-szeń, rosnący w naszych ogrodach cytryniec chiński czy popularną ostatnio tarczycę bajkalską. Ale do tej grupy roślin należą też różeniec górski, wspomniany już eleuterkok kolczasty, szczodrak krokoszowy, wąkrotka azjatycka, aralia mandżurska, witania (zwana też ashwaganthą), dzwonkowiec kosmaty i traganek błoniasty. Wszystkie wymienione gatunki mają działanie silnie immunostymulujące i uspokajające. Poprawiają wydolność fizyczną i wpływają na poprawę funkcjonowania mózgu. Wiele z tych roślin jest też dobrymi przeciwutleniaczami. Dzięki związkom, które zawierają, potrafią regulować zaburzenia wywołane stresem, długotrwałym leczeniem czy trudnymi warunkami życia, wzmagając jednocześnie naturalną odporność organizmu.

Badania nad właściwościami żeń-szenia wykazały, że wpływa on na utrzymanie lepszej sprawności fizycznej i umysłowej. Ponadto łagodzi skutki długotrwałego stresu oraz zmęczenia i podnosi libido. Wspiera też naturalną odporność organizmu. Najlepsze efekty stosowania wyciągów, ekstraktów czy sproszkowanej formy korzenia zaobserwować można u osób powyżej 50. roku życia. Różeniec górski natomiast występuje u nas naturalnie, w niektórych rejonach górskich (Sudety i Karpaty), ale jest objęty całkowitą ochroną, więc sprowadza się go do Polski z innych krajów. Wspiera pracę serca i system nerwowy, pomaga organizmowi radzić sobie ze stresem, a przy tym poprawia koncentrację przy dużym wysiłku intelektualnym. Wzmacnia odporność organizmu na stres i choroby, dobrze wpływa na pamięć i ma właściwości antydepresyjne.

Traganek błoniasty wykazuje natomiast silne działanie przeciwzapalne, przeciwmiażdżycowe i przeciwcukrzycowe. Produkty z traganka stosowane są głównie do wzmacniania zaburzonej odporności. Cytryniec chiński dobrze aklimatyzuje się w naszych warunkach i można go sadzić w ogrodach. Jego drobne, kwaśne, okrągłe owoce to źródło cennych antyoksydantów (preparaty przeciwstarzeniowe i przeciwmiażdżycowe) oraz witaminy C. Stosować go można w stanach depresyjnych, wyczerpania psychicznego i fizycznego. Wąkrotka azjatycka, zwana też Gotu kola lub Brahmi, poprawia pamięć i procesy myślowe oraz łagodzi stany depresyjne. Ponadto wykorzystywana jest w leczeniu chorób skóry (egzemy, łuszczycy, owrzodzeń czy trudno gojących się ran).

Adaptogeny najlepiej stosować wtedy, kiedy rzeczywiście narażeni jesteśmy na długotrwały stres, wysiłek fizyczny lub intelektualny albo potrzebujemy wsparcia po przebytych chorobach. Preparaty dostępne w aptekach są bezpieczne, jednak ich przyjmowania powinny unikać kobiety w ciąży i matki karmiące. Preparatów podnoszących ciśnienie krwi (żeń-szeń i eleuterokok kolczasty) nie należy stosować przy nadciśnieniu. Konsultacji z lekarzem wymaga też włączenie adaptogenów u osób przyjmujących leki przeciwdepresyjne, znieczulające, uspokajające, przeciwlękowe, wpływające na krążenie mózgowe krwi czy układ nerwowy. Zastosowanie u dzieci też powinno być konsultowane za każdym razem z lekarzem. •

«« | « | 1 | » | »»

aktualna ocena |   |
głosujących |   |
Pobieranie.. Ocena | bardzo słabe | słabe | średnie | dobre | super |

Reklama

Reklama