Istniały również słodkowodne plezjozaury

Wymarłe olbrzymie gady plezjozaury zamieszkiwały również słodkowodne środowisko, a nie tylko morza i oceany, jak do niedawna sądzono - piszą naukowcy z brytyjsko-marokańskiego zespołu w magazynie "Cretaceous Research".

W wyschniętym korycie rzeki na Saharze (Maroko) odkryto skamieniałości plezjozaurów. Odkrycie rzuca zupełnie nowe światło na środowisko życia tych zwierząt.

Dotąd uważano, że wszystkie plezjozaury zamieszkiwały w morzach i oceanach. Teraz jednak okazuje się, że istniał gatunek, który zamieszkiwał wody słodkie.

Plezjozaury żyły pomiędzy 240 a 66 mln lat temu. Niektóre gatunki osiągały gigantyczne rozmiary do 20 m długości. Morfologia gadów charakteryzowała się występowaniem czterech płetw, smukłą szyją i niewielką głową. Ciało zakończone było długim ogonem.

Skamieniałości znalezione w Maroku reprezentują osobnika dorosłego o trzymetrowej długości i osobnika młodego półtorametrowej długości. Zwierzęta żyły w rzece po sąsiedzku z krokodylami, żółwiami, żabami i rybami. Znaleziono również w pobliżu skamieniałość dużego drapieżnego dinozaura, spinozaura.

Więcej: www.bath.ac.uk/announcements/plesiosaur-fossils-found-in-the-sahara-suggest-they-werent-just-marine-animals/