Najwcześniejszy afrykański dinozaur

Skamieniałość najwcześniejszego poznanego dotąd afrykańskiego dinozaura odkryto w Zimbabwe - informują naukowcy na łamach najnowszego numeru tygodnika "Nature".

Szkielet zachował się niemal w całości, ubytki dotyczą jedynie fragmentu przedniej kończyny i pewnych elementów czaszki. Gatunek, nazwany Mbiresaurus raathi, pochodzi sprzed ok. 230 mln lat. Tym samym jest to zdecydowanie najstarszy dinozaur Afryki, z samych początków ery dinozaurów. Zwierzę mierzyło ok. dwóch metrów długości i ważyło ok. 30 kilogramów - opisują paleontolodzy z międzynarodowego zespołu, kierowani przez naukowców z Virginia Tech (USA). Wykopaliska prowadzone były w sezonach 2017 i 2019. Najnowsza publikacja (https://vtx.vt.edu/articles/2022/09/science-mbiresaurus_raathi_zimbabwe_geosciences.html) przynosi naukowy opis znaleziska.

Dinozaur należał do dużej grupy zauropodokształtnych, których wyróżniającymi cechami morfologicznymi były długie szyje i niewielkie głowy. Mbiresaurus był dwunożny, miał niewielką głowę, kształt zębów wskazuje, że mógł być roślinożercą lub wszystkożercą.

Skamieniałości dinozaurów, pochodzące z czasów, kiedy te zwierzęta dopiero wkraczały na ewolucyjną scenę, są niezmierni rzadkie. Pojedyncze sztuki znane są z północnej Argentyny, południowej Brazylii czy Indii.

Nazwa rodzajowa Mbiresaurus pochodzi od okręgu administracyjnego, na terenie którego odkryto skamieniałość, jak również od lokalnej dynastii, która niegdyś sprawował rządy w tym regionie.