Nowe małpy

Nowy gatunek małp - małych, nadrzewnych zwierząt reprezentujących grupę zwaną titi - odkryto w Mato Grosso, jednym z najsłabiej poznanych i najbardziej intensywnie niszczonych rejonów Brazylii - informuje organizacja ekologiczna WWF.

Nowo odkryte małpki są rudawe i należą do rodzaju Callicebus, zwanego też titi - grupy niewielkich naczelnych (z których najmniejsze mierzą od 23 centymetrów długości) żyjących w Ameryce Południowej. Zwierzęta te rezydują przede wszystkim na drzewach. Podstawę ich diety stanowią twarde owoce, ale nie gardzą także liśćmi czy owadami. Titi są monogamiczne i żyją w małych grupach rodzinnych. Samice rodzą jedno młode po 5-6 miesięcznej ciąży.

Choć nowy gatunek odkryto podczas ekspedycji w grudniu 2010 roku, to organizacja WWF, o znalezisku informuje dopiero teraz. Naukowcy nie nazwali jeszcze gatunku. Na razie reprezentujący go okaz przekazali do badań w muzeum Emilio Goeldi Museum w Para. Zanim zoologowie opiszą do zgodnie z procedurami i formalnie ogłoszą wyniki, może minąć kilka miesięcy.

Małpkę dostrzeżono w północno zachodniej części brazylijskiego stanu Mato Grosso - jednego z najsłabiej zbadanych regionów kraju. Odkrywca, Julio Dalponte dostrzegł na głowie i ogonie zwierzęcia charakterystyczne cechy, nie obserwowane wcześniej u innych gatunków titi z tej samej okolicy.

Członkowie ekspedycji zaobserwowali też dwa nieznane wcześniej gatunki ryb: jeden należy do grupy sumokształtnych, drugi to jaskrawo ubarwiona, słodkowodna tetra (przez akwarystów zwana również błyszczykiem). Zwierzęta te powiększają pulę organizmów, których badacze doliczyli się w czasie swojej wyprawy: 48 gatunków ssaków (m.in. pancerniki, mrówkojady, jaguary, oceloty i rozmaite małpy), 208 gatunków ryb i 313 gatunków ptaków.