System wspomagający bezpieczne poruszanie się osób niewidomych i słabowidzących w ruchu drogowym powstaje na uczelniach w Krakowie i Białymstoku. Niewidomym mają pomagać w poruszaniu specjalne okulary zaopatrzone w mikrokamery.
Prototyp inteligentnego urządzenia mobilnego, ułatwiającego lokalizację, oraz wspomagającego przemieszczanie się osób niewidomych i słabowidzących tworzą naukowcy z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Projekt realizowany jest w ramach Polskiej Platformy Bezpieczeństwa Wewnętrznego pod kierownictwem Ewy Guzik-Makaruk z Wydziału Prawa Uniwersytetu w Białymstoku.
Tworzony przez naukowców system ma analizować obraz z mikrokamer umieszczonych np. w okularach. Według twórców ma on ostrzegać o zagrożeniach występujących na drodze. System będzie potrafił m.in. odczytywać numery nadjeżdżających autobusów i tramwajów. "Pozwoli on bezpiecznie poruszać się osobom niewidomym i pomoże uniknąć typowych zagrożeń związanych z wejściem użytkownika na jezdnię, z poruszającymi się pojazdami. Pomoże uniknąć kolizji z uczestnikami ruchu pieszego oraz z innymi przeszkodami" - powiedziała PAP Guzik-Makaruk.
"Przy projektowaniu rozwiązania uwzględnione będą różne techniki lokalizacji przestrzennej, bazujące m.in. na technologiach GPS i GSM, oraz mapach elektronicznych. Zbadane zostaną metody automatycznej oceny odległości od obiektów, bazujące na systemach elektronicznych, wizyjnych oraz 3D" - wyjaśniła.
Dodatkowo w ramach projektu opracowywany jest katalog występujących zagrożeń wraz z diagnozą poczucia bezpieczeństwa osób słabowidzących i niewidomych, będących użytkownikami ruchu drogowego. Przygotowywane przez naukowców Uniwersytetu w Białymstoku zestawienie powstanie na podstawie badań ankietowych. Jak podkreśliła Ewa Guzik-Makaruk, nikt do tej pory takich badań nie przeprowadzał. Naukowcy przeanalizują pod kątem skuteczności oraz efektywności obecne prawodawstwo dotyczące bezpieczeństwa w ruchu drogowym osób niewidomych. W razie potrzeby zaproponują inne rozwiązania, np. stosowane w państwach, które zwracają baczniejszą uwagę na problemy osób wykluczonych społecznie.
W prace nad projektem zaangażowany jest także Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niewidomych i Słabowidzących w Krakowie. Dyrektor ośrodka Barbara Planta przyznała, że bardzo ważne jest, aby w pracach uczestniczyły osoby z dysfunkcją wzroku, bo tylko ostateczni użytkownicy są w stanie właściwie określić zarówno swoje potrzeby i oczekiwania, jak i efektywność powstających urządzeń.
"Aby rzecz przeanalizować kompleksowo dokonujemy także pierwszych tego rodzaju ogólnopolskich badań osób niewidomych osadzonych w aresztach i zakładach karnych, które popełniły różne często poważne przestępstwa. Chcemy zdiagnozować, jakimi pobudkami kierowali się ci ludzie i jak przebiega ich resocjalizacja" - powiedział Zbigniew Rau, koordynator Polskiej Platformy Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Projekt realizowany jest od stycznia 2012, potrwa 2,5 roku. Otrzymał dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Polska Platforma Bezpieczeństwa Wewnętrznego jest koordynatorem projektów badawczych w dziedzinie bezpieczeństwa, realizowanych w dziewięciu jednostkach naukowych z całego kraju. Wśród jednostek uczestniczących w pracach PPBW są także m.in. Sąd Najwyższy, policja i prokuratura.
Wśród rozwijanych projektów w ramach PPBW są m.in. budowa systemu automatycznej transkrypcji mowy na tekst, budowa systemu wspomagającego identyfikację i zwalczanie przestępczości oraz opracowanie nowych algorytmów kryptograficznych.
Zmiany te przynajmniej częściowo mogą być odwracalne, ale dopiero w dłuższym okresie.
Jako główną przyczynę tej poprawy wskazuje się zmniejszenie emisji przemysłowych.
Jedno mrugnięcie to dla nich 20 metrów, na których wiele może się wydarzyć.
Istotny jest zarówno rodzaj utworów, jak i poziom decybeli w kabinie pojazdu.