Śniadanie najważniejsze

Dobre śniadanie to dobry początek dnia. Co zrobić, aby było ono pożywne, zdrowe i błyskawiczne w przygotowaniu?

Dzieci przed wyjściem do przedszkola czy szkoły najczęściej zjadają płatki śniadaniowe z mlekiem lub kanapkę. Pierwsza opcja jest wygodna, bo dziecko samo może sobie przygotować takie śniadanie i zjeść je w kilka minut. Ale czy jest to opcja zdrowa?

Płatki nie zawsze zdrowe

Większość kusi ze sklepowych półek kolorowymi opakowaniami w rozmiarze XXL. Są w różnych kształtach, od czekoladowych kulek, krążków czy muszelek po fantazyjne kwadraciki, kwiatki i poduszeczki ze słodkim nadzieniem w środku. Są oblewane miodem albo z dodatkiem czekolady. Na etykietach zachęcają informacje o wzbogaconej o wapń, błonnik, witaminy i inne składniki formule. Jednak większość tego typu produktów jest wysoce przetworzona. Zazwyczaj są wyprodukowane z grysu i mąki. Prażone w wysokiej temperaturze otrzymują pożądany, atrakcyjny kształt i chrupkość. Zawierają sporo cukru, a w niektórych przypadkach także soli (np. niektóre płatki kukurydziane). Nawet jeśli na opakowaniu z zawartością w wersji light czy fitness cukier podany jest w mniejszym stężeniu, to aby osłodzić poranne wstawanie, do płatków dodawane są nierzadko sztuczne słodziki. Najczęściej używane są w tym celu glukoza, brązowy cukier, syrop cukru inwertowanego, melasa cukru trzcinowego czy ekstrakt słodowo-jęczmienny. Niezależnie od tego, która z substancji słodzących jest dodana, należy pamiętać, że im większa jej ilość w produktach, tym wyższa jest ich kaloryczność. A to ma ogromny wpływ na rozregulowanie gospodarki węglowodanów w naszym organizmie.

Kolejne składniki płatków to barwniki i substancje zapobiegające zbrylaniu się produktu, jego wysychaniu (fosforany sodu), do tego emulgatory mono- i diglicerydy kwasów tłuszczowych – pełniące funkcję emulgującą i stabilizującą. Czy w takim razie wszystkie płatki śniadaniowe nie są dobrym pomysłem na rozpoczęciem dnia? Niekoniecznie. Te, które są najmniej przetworzone, mają krótki skład na etykiecie, niską zawartość soli i cukrów są opcją do rozważenia. Co w takim razie zjeść na śniadanie zamiast płatków?

Owsianki, jaglanki i inne

Na blogach kulinarnych, w książkach i gazetach znaleźć można wiele rozmaitych przepisów na śniadanie z owsianką czy kaszą jaglaną w roli głównej. Przygotowanie takiego posiłku wcale nie musi zabierać dużo czasu. Owsianka jest jednym z najbardziej wartościowych produktów, które można zjeść na pierwsze śniadanie. Owies jest źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, które wraz z innymi substancjami (awentramidami) mają działanie profilaktyczne między innymi dla osób zagrożonych miażdżycą. Płatki owsiane dostarczają niezbędnej na początku dnia energii, dlatego występują często w dietach sportowców. Potrafią przez dłuższy czas utrzymać uczucie sytości i usprawniać proces trawienia. Zawierają dużo błonnika i nie są źródłem dużej ilości kalorii, co jest istotne dla osób dbających o sylwetkę lub pozostających na diecie.

Przygotowując owsiankę, trzeba też pamiętać, że niższy indeks glikemiczny mają płatki suche lub namoczone w mleku, wodzie czy jogurcie. Zwiększa się on, kiedy płatki gotujemy. To może być ważne dla osób chorujących na cukrzycę. Przepisów na owsianki jest mnóstwo, od tych na słodko po bardziej wytrawne, z dodatkiem np. cukinii. Do jej przygotowania nie trzeba używać cukru, jeśli doda się banana – pokrojonego w kawałki lub zgniecionego widelcem, daktyle czy inne słodkie owoce (np. figi, rodzynki, gruszki). Można też wykorzystać przyprawy (cynamon, kardamon) i orzechy. Przy odrobinie fantazji każdego dnia nudna owsianka może smakować inaczej.

Dobrze sprawdzą się także gotowane na mleku lub wodzie kasze. Najlepsza jest neutralna w smaku kasza jaglana. Można ją ugotować dzień wcześniej i przyrządzić z różnymi dodatkami jak owsiankę. Na śniadanie można też zjeść jogurt naturalny z dodatkiem owoców, orzechów i otrąb czy biały twarożek z ciemnym pełnoziarnistym pieczywem.

«« | « | 1 | 2 | » | »»

aktualna ocena |   |
głosujących |   |
Pobieranie.. Ocena | bardzo słabe | słabe | średnie | dobre | super |

Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg
Komentowanie dostępne jest tylko dla .