Tropy borkowickich dinozaurów

Naukowa ranga odkrycia jest bardzo duża. Są to liczne, unikalne ślady drapieżnych i roślinożernych zwierząt sprzed 200 mln lat.

W lipcu mija pierwsza rocznica odkrycia tropów dinozaurów w Borkowicach niedaleko Przysuchy. W części jest to teren Nadleśnictwa Przysucha, obecnie znajdujący się w dzierżawie na potrzeby kopalni iłów ceramicznych z części złoża glin ogniotrwałych „Borkowice-Radestów”. Podczas wydobywania gliny dokonano odsłonięć tropów dinozaurów. Lasy Państwowe deklarują pełną wolę współpracy z wszystkimi zainteresowanymi stronami w celu zachowania tego cennego znaleziska z jednoczesnym respektowaniem obowiązujących przepisów prawa.

Odkrycia dokonali geolog z Państwowego Instytutu Geologicznego Państwowego Instytutu Badawczego (PIG-PIB) prof. dr hab. Grzegorz Pieńkowski oraz dr Grzegorz Niedźwiedzki z Uniwersytetu w Uppsali (Szwecja).

Naukowa ranga odkrycia jest bardzo duża, są to liczne, unikalne ślady drapieżnych i roślinożernych dinozaurów sprzed 200 mln lat. Dla ochrony tego odkrycia i w celu umożliwienia prowadzenia dalszych badań naukowych teren został objęty ochroną poprzez powołanie stanowiska dokumentacyjnego.

- W 2022 roku ustanowiono tu przy aktywnym udziale Lasów Państwowych stanowisko dokumentacyjne w myśl przepisów Ustawy o ochronie przyrody. Jest to forma ochrony przyrody odpowiednia do obejmowania ochroną kopalnych szczątków roślin lub zwierząt - mówi Edyta Nowicka, rzecznik prasowy RDLP w Radomiu

W uzasadnieniu do uchwały Rady Gminy w Borkowicach, którą ustanowione zostało stanowisko dokumentacyjne o nazwie „Dinozaury z Borkowic” można przeczytać: „W dwóch poziomach bezpośrednio nad dolną warstwą iłu i pod górną warstwą iłu stwierdzono w spągach piaskowców występowanie licznych, perfekcyjne zachowanych tropów dinozaurów w formie naturalnych odlewów. Potwierdzono nowe dla nauki ichnogatunki tropów, które mają znaczenie dla nauki światowej. (….) W borkowickim znalezisku ślady pozostawione zostały przez dinozaury biegnące, płynące, odpoczywające i siedzące na błotnistym osadzie, odkryto również wiele zagadkowych struktur, zapewne związanych z różnorodnymi aktywnościami życiowymi dinozaurów”.

To nie jedyne tropy dinozaurów na terenie nadleśnictw RDLP w Radomiu. W Nadleśnictwie Stąporków znajduje się rezerwat przyrody „Gagaty Sołtykowskie”. Tropy dinozaurów, w tym pozostawione przez nowy ichnogatunek Kayentapussoltykovensis, zostały odciśnięte około 200 milionów lat temu w dolinie jurajskiej rzeki przez wiele osobników, różnych gatunków. Najważniejsze z nich znajdują się pod drewnianym zadaszeniem, w ten sposób zostały zabezpieczone przed zniszczeniem przez warunki atmosferyczne i ludzi. W 2019 roku we współpracy z leśnikami zostały tu również wykonane działania ochronne na zlecenie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Kielcach pod ścisłym nadzorem naukowym i konserwatorskim.