Jelenia góra możliwości

Wrocławscy naukowcy dokonali przełomowego odkrycia. Bardzo możliwe, że za kilka lat ich wynalazek znajdzie szerokie zastosowanie w medycynie i zrewolucjonizuje leczenie niektórych schorzeń.

Badania nad wykorzystaniem komórek pochodzących z rosnącego poroża jelenia szlachetnego prowadzone są od kilkunastu lat w wielu ośrodkach na całym świecie, ale tylko we Wrocławiu udało się stworzyć odpowiednie warunki laboratoryjne do ich stabilnej hodowli na skalę przemysłową.

– To bardzo ważny etap umożliwiający praktyczne wykorzystanie komórek macierzystych, bo wejście w medycynę jest możliwe tylko przy standaryzacji procesów hodowlanych – tłumaczy Grzegorz Smak, dyrektor generalny spółki Stem Cells Spin S.A., realizującej komercjalizację chronionego patentami odkrycia. Kolejnym krokiem było udowodnienie niesamowitych możliwości, jakie daje stworzony na bazie komórek macierzystych surowiec. Gdyby nie determinacja naukowców zaangażowanych w badania i przychylność władz ówczesnej Akademii Medycznej we Wrocławiu (obecnie Uniwersytet Medyczny), być może byłby to kolejny opatentowany wynalazek bez realizacji w praktyce.

Niezwykłe poroże
– Pierwszym człowiekiem, który opisał badania nad porożem jelenia, był Arystoteles, a zrobił to 350 lat przed Chr. – mówi dr hab. Marek Cegielski, jeden z odkrywców. W ciągu wieków wykorzystywano rosnące poroże m.in. w Chinach. W XVI w., w Rosji, założono pierwszą na dużą skalę farmę jeleni szlachetnych w celu jego łatwego zdobycia.

– Tam od wieków nie ma lekarza rodzinnego, ludzie muszą leczyć się sami, wykorzystując różne możliwości, jakie daje natura – dodaje naukowiec. Oprócz ziół jednym z takich ludowych leków były i są preparaty biologiczne z poroża. – Na jego bazie produkuje się tabletki oraz różnego rodzaju wyciągi alkoholowe – opowiada.

Preparaty sprzedawane są w aptekach jako leki i suplementy diety również dzisiaj, głównie na Wschodzie oraz w USA, Nowej Zelandii, Korei i Chinach. – Podczas Igrzysk Olimpijskich w Sydney podawano sportowcom oficjalnie jako środek wzmacniający – pantokrynę, czyli wyciąg z rosnącego poroża jelenia szlachetnego – mówi dr hab. Cegielski. Zaznacza, że jego pozytywne działanie na organizm człowieka jest udokumentowane przez amerykańską agencję Food and Drug Administration.

Naukowcy dowiedli, że wykorzystanie preparatów na bazie rosnącego poroża pomaga w leczeniu chorób reumatycznych. – W związku z tym również my upatrujemy duże możliwości naszego odkrycia w pomocy ludziom dotkniętym reumatoidalnym zapaleniem stawów – tłumaczy M. Cegielski i dodaje, że będzie to możliwe dzięki niezwykłym właściwościom regeneracyjnym komórek macierzystych.

Naukowy sukces
Badania podjęte przez dr. hab. Marka Cegielskiego rozpoczęły się 10 lat temu, a impulsem do ich rozpoczęcia był artykuł o niesamowitych właściwościach poroża jeleni.

«« | « | 1 | 2 | 3 | » | »»