Wyciek nawet 350 ton mazutu z kontenerowca Rena, który w ubiegłym tygodniu osiadł na mieliźnie ok. 20 km od nowozelandzkiego portu Tauranga, to największa katastrofa ekologiczna na morzu w historii kraju - ocenił we wtorek minister środowiska Nowej Zelandii.
Pod fundamentami remontowanego dworca kolejowego Cais do Sodre w Lizbonie odkryte zostały pozostałości portu morskiego z XVI w. Obiekt obsługiwany był przez królewską flotę oraz największych ówczesnych armatorów spoza Portugalii.
Pierwszego polskiego satelitę SAT-AIS-PL buduje konsorcjum złożone z rodzimych firm i instytucji naukowych na zlecenie Europejskiej Agencji Kosmicznej. Satelita będzie częścią systemu bezpieczeństwa ruchu morskiego. Na orbicie znajdzie się ok. 2020 roku.
Ile czasu należy przebywać wśród zieleni, by jak najwięcej skorzystało na tym nasze samopoczucie i zdrowie psychiczne? Wystarczy już pięć minut - twierdzą autorzy publikacji w amerykańskim dwutygodniku "Environmental Science and Technology".
Kostera ma rogi, którymi straszy większych od siebie. Krew skrzypłocza jest niebieska, co bardzo cieszy kosmonautów. Zaniepokojony arotron nadyma się jak piłka, a murena, kiedy nie ma już innego wyjścia... zmienia płeć.
Niektóre tropikalne ryby mają dużo większą zdolność radzenia sobie z rosnącymi temperaturami mórz, niż pierwotnie sądzono. Wystarczy kilka pokoleń, aby się dostosowały - wynika z australijskich badań, które opisuje magazyn "Nature Climate Change".
Fundamentów XVIII-wiecznego Pawilonu nad Kanałem, reliktów XVIII-wiecznego mostu oraz bramy i ogrodzenia prowadzonego do Pałacu Branickich w Białymstoku poszukują archeolodzy. Prace te mają potrwać do połowy listopada.
Niewystępujący wcześniej w Polsce gatunek skorupiaka odkryli naukowcy w leśnym jeziorku w nadleśnictwie Jagiełek na Mazurach. Niewielki widłonóg o łacińskiej nazwie Eudiaptomus transylvanicus jest dominującym składnikiem zooplanktonu tego zbiornika.
Polska młodzież jest coraz wyższa, ale też... coraz bardziej krzywa. Na bóle kręgosłupa skarży się 80 proc. uczniów. A 6 proc. nie jest w stanie schylić się i podnieść czegokolwiek z podłogi.
Osłony z kompozytów i włókien syntetycznych opracowane przez polskich specjalistów mogą zastąpić stal pancerną i zwiększyć ochronę marynarzy na okrętach. Dodatkowe opancerzenie nie zwiększy wyporności okrętów, a stosowane na kadłubach ma zabezpieczać je przed magnetycznymi minami morskimi.